Sticka prismamössor

24 feb, 15:57

I sommar bär det av på läger för scouterna.
Som en del i tanken om att leva hållbart har planeringsgruppen tagit fram en stickbeskrivning på Prisma-mössan.
Det går ut på att den som vill bidrar med en mössa stickad av restgarner gör det och dessa säljs sedan på lägret och intäkterna går till lägeravgifterna.
Vi är några i församlingen som börjat sticka men är det fler som vill hänga på så gör det. Vi har till slutet av maj på oss.
Vi samlar ihop alla mössor och skickar dem tillsammans. Har du en färdig mössa, hör av dig till Teresia Lenngren.

Prismamössan är en klassisk mössa som består av en bred resår och en mönstrad slätstickad del. Mössan kan bäras som den är eller med kanten uppvikt en eller två gånger. Du kan sticka mönstret – prismorna hela vägen eller en del. Du kan också sticka modellen enfärgad eller med egna prismor! På toppen har vi en boll!

Du behöver:

Garn:
Knappt 100 gram i olika färger av ett garn som ger stickfasthet ca 10 cm = 19-23 m i slätstickning (tex Svarta Fåret Soft Lama, Sandnes Alpakka Ull, Lettlopi eller motsvarande garn, 50 g = 100 m) Om du har ett tunnare garn (tex Indiecta Alpacka, 50g =200m) kan du sticka med två trådar och få samma stickfasthet. I våra testmössor har vi stickat med ull, men har du någon annan kvalité hemma, testa gärna!

Rundstickor:
3,5 mm, 4 mm
Kunskap:

För att sticka mössan behöver du kunna lägga upp, sticka aviga och räta maskor, sticka två räta maskor tillsammans (du sticker helt enkelt högerstickan genom två maskbågar samtidigt, detta gör att det blir en minskning och mössan smalnar av i toppen). Alla moment är enkla, känner du dig osäker finns säkert någon som kan visa!
Beskrivning:

Lägg upp 102 m på rundsticka 3,5 mm.
Sticka runt i resår varvet ut.: 1räta, 1aviga. Fortsätt sticka resårstickning i 13,5 cm.

Byt till sticka 4 mm och nu är det dags för mönstret. Sticka slätstickning (bara räta maskor) efter diagrammet i valfria färger eller enfärgat. Sticka tills mössan mäter 13,5 cm från resåren.

Snart är mössan klar! Sticka 2 rm tillsammans ett varv. Därefter ett varv räta. Slutligen ytterligare ett varv 2 rm tillsammans. Nu är det bara ca 25 maskor kvar på stickan. Dra en tråd genom maskorna. Dra åt och fäst sen alla trådar.

Nu är det dags för garnbollen! Gör två cirklar med 7 cm i diameter i kartongpapper. Klipp ett litet hål i mitten, ca 1 cm i diameter. Lägg kartongcirklarna dubbel och trä tråden upp och ned genom hålet och klä runt hela kartongcirkeln, flera varv, tills mittenhållet är “fullt”. Klipp sedan upp garnet längs med kanten runt hela cirkeln. När du har klippt runt kommer du åt mellan kartongcirklarna, knyt åt en tråd hårt mellan bitarna. Ta sedan bort kartongen, bollen är klar! Fäst den i toppen av mössan.