Fest för konfirmanderna

2 jun, 11:01

Den 31 maj var det fest för konfirmanderna, deras familjer och faddrarna i församlingen.
Vi var 26 personer som träffades för några timmar för att umgås, äta och leka.
Kvällen började med grillning av grillspätt med champinjoner, tomater, paprika, lök m.m. Runt borde pratades det glatt om året och det som komma ska.
Efter en film med bilder och video från året väntade en tävling i form av stad, land och hav. Då det gällde att komma på bibelbok, lärljunge, djur i bibeln, OS-gren m.m. på en given bokstav. Hur många lärljungar kan du på A och vilka djur finns utskrivna i bibeln på samma bokstav?
Efter efterrätten bestående av kladdkaka och grädde avslutades kvällen med en andakt som Maria höll i. Det började med att hon räknade upp följande: socker, kakaosmör, kakaomassa, vasslepulver, skummjölkspulver, smörfett, emulgeringsmedel, arom m.m. och frågade vad det blir. Sedan fortsatte hon med att fundera på hur det skulle vara att äta en chokladkaka för första gången. Detta är en liknelse av vad konfirmation är.
Efter att ha sett konfirmanderna och föräldrarna och pratat med dem så förstår jag att det här har varit uppskattat. Därför försöker vi få en grupp även nästa år. Så hjälp till att sprida den informationen.
Det här är något som vi i församlingen har gjort tillsammans, jag och Maria har träffat dem men ni har bett och hälsat på dem när de kommer till kyrkan. Hoppas att ni vill vara med även nästa år om det blir av för det vill vi!
Söndagen den 3 juni är det konfirmationshögtid i Equmeniakyrkan i Hemsjö och då hoppas jag att vi ses!
//Teresia Lenngren
friluftskonfirmation 2018/2019